Poszukiwanie ofert i kontakt z ogłoszeniodawcami

Poszukiwanie ofert i kontakt z ogłoszeniodawcami

Choć wydaje się, że najżmudniejszym etapem zakupu nieruchomości jest zbieranie dokumentów i ich weryfikacja, to tak naprawdę najwięcej czasu przeznaczamy na przeglądanie ofert i poszukiwanie wymarzonego domu. To dobrze. Decyzja o zakupie konkretnej nieruchomości nie powinna być podjęta zbyt pochopnie i pod wpływem emocji. Jak pokazuje nasze badanie przeprowadzone na grupie osób, która nabyła już wymarzoną nieruchomość, nawet rok mogą trwać poszukiwania.

Jak efektywnie szukać swojego domu?

Skuteczne wyszukiwanie ofert w serwisach ogłoszeniowych pozwoli zaoszczędzić czas na wizytach w sprzedawanych domach. Ogłoszeń o sprzedaży domu można szukać tak naprawdę wszędzie – gazety, regionalne portale, media społecznościowe… W przypadku zakupu domu z rynku pierwotnego można również skorzystać z witryn internetowych deweloperów i konkretnych inwestycji.

Na portalach ogłoszeniowych znajdują się zarówno domy z rynku wtórnego, jak i pierwotnego. To, z których ofert będziesz chciał i mógł skorzystać, decyduje przede wszystkim wielkość kapitału własnego oraz zdolność kredytowa. Dopiero wstępna ocena zdolności kredytowej, którą możesz wykonać, korzystając z kalkulatorów bankowych, podpowie Ci, jakie domy są w zasięgu Twoich możliwości i z jakiego zakresu możesz wybierać. A to już zauważalnie zmniejszy liczbę ofert do przejrzenia.

Efektywne wyszukiwanie ogłoszeń rozpocznie się w momencie w miarę precyzyjnego określenia potrzeb i preferencji. Jeśli szukasz domu wolnostojącego, koniecznie z dwiema łazienkami albo tylko z garażem, skorzystaj z filtrów w wyszukiwarce umożliwiających wyselekcjonowanie tylko takich ogłoszeń. Mając zawężoną liczbę ofert, możesz wnikliwiej się im przyjrzeć. Pamiętaj jednak, że zbyt wąskie wyszukiwanie może zaprezentować mocno okrojoną ofertę.

Wykorzystuj te kryteria, które są dla Ciebie rzeczywiście istotne. W przypadku zakupu domu, w serwisach nieruchomości pojawiają się najczęściej następujące filtry wyszukiwania:

  • cena – przedział, w złotych;
  • powierzchnia domu;
  • liczba pokoi;
  • powierzchnia działki;
  • liczba poziomów;
  • rok budowy;
  • materiał budowlany – cegła, beton, drewno, pustak, suporex…;
  • typ domu – wolnostojący, bliźniak, dworek, atrialny, letniskowy, szeregowiec, gospodarstwo…;
  • zalety dodatkowe – balkon, taras, gaz, siła, woda, kanalizacja miejska, piwnica, garaż…

Warto również korzystać z aplikacji mobilnych serwisów nieruchomości, które czasami oferują więcej możliwości niż klasyczna witryna internetowa. Bezpłatna aplikacje, poza standardowymi filtrami wyszukiwarki w przejrzystej strukturze, pozwoli Ci narysować zasięg terytorialny, w którym planujesz zamieszkać i w czytelny sposób wyświetli miejsce, treść i zdjęcia ogłoszenia.

Kontakt z ogłoszeniodawcami

Domy na sprzedaż wystawiane są zarówno bezpośrednio od właścicieli, jak i od deweloperów czy za pośrednictwem biura nieruchomości. Przed wykonaniem pierwszego telefonu, warto zwrócić uwagę na to, z kim będziesz rozmawiać – czy będzie to właściciel domu czy też pośrednik nieruchomości.

Rozmowa telefoniczna to czas, by jak najwięcej dowiedzieć się o nieruchomości. Mając po drugiej stronie słuchawki osobę, która mieszkała w domu przez kilka lat, nie pytaj o to, czego dowiedzieć się możesz, czytając ogłoszenie, ale o takie kwestie, które mogą wpłynąć na Twoją decyzję, czy warto pojechać i zobaczyć dom czy nie.

Może to być sposób ogrzewania domu, funkcjonalność poddasza, wielkość ogrodu, ostatnie remonty, udogodnienia, poprzedni właściciele i inne. Już podczas pierwszej rozmowy, możesz dopytać także o historię domu – kiedy był wybudowany i ilu miał dotychczas właścicieli. To informacje, które wbrew pozorom mogą wpłynąć na ostateczną decyzję. Zastanawiające może być, np. dlaczego pięcioletni dom miał już kolejno po sobie pięciu właścicieli.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.